De fundering van de Snoekjesbrug is in slechte staat. De rest van de brug is in redelijke staat. Daarom gaan we de fundering van de brug herstellen. Het doel is dat we de brug na de herstelwerkzaamheden nog minimaal 30 jaar veilig kunnen gebruiken. Het herstel van de fundering van de Snoekjesbrug wordt uitgevoerd met behulp van een innovatieve en zorgvuldige techniek. Om de stabiliteit van de brug te waarborgen, worden er gaten geboord door de landhoofden. Door deze gaten worden schroefinjectiepalen geplaatst. De koppen van deze palen worden opgenomen in een betonnen balk, die is aangebracht op een laag samendrukbaar materiaal en los staat van het bestaande landhoofd. Om ervoor te zorgen dat de nieuw aangebrachte palen direct actief worden belast, wordt tussen de betonnen balk en het overhangende deel van het landhoofd een vijzelconstructie geplaatst. Deze constructie brengt spanning op de balk en daarmee op de palen, waardoor verdere verzakking van de brug wordt voorkomen. Nadat de spanning is aangebracht, blijft de vijzelconstructie achter, en wordt de ruimte tussen de balk en de onderzijde van het landhoofd verder opgevuld met beton. Deze tweede betonstorting wordt vervolgens verankerd aan het bestaande landhoofd, wat zorgt voor een sterke en duurzame verbinding. Geschiedenis: Over de Snoekjesgracht in Amsterdam ligt een historische verkeersbrug die de Snoekjessteeg met de overzijde verbindt. Deze brug bevindt zich halverwege de korte gracht en is omringd door een boeiende mix van architectuur. Aan de zuidwestkant staan enkele prachtige gemeentelijke en rijksmonumenten, terwijl aan de overige drie zijden relatieve nieuwbouw de skyline bepaalt. De geschiedenis van de brug gaat eeuwen terug. Op de plattegrond van Pieter Bast uit 1599 staat hier al een ophaalbrug getekend. Deze locatie heeft zijn naam te danken aan Jan Pieters Snoeck, die in 1595 zijn huis liet bouwen aan de gracht. De brug, de gracht en de steeg werden vervolgens naar hem vernoemd. De brug is ook zichtbaar op een kaart uit 1625 en werd in 1737 door Gerrit de Broen al de “Snoekjes Brug” genoemd. Ook toen betrof het een ophaalbrug, net als de steeg destijds de “Snoekjes Steeg” heette. In 1847 werd de oorspronkelijke houten brug vervangen, zoals blijkt uit een aanbesteding in januari van dat jaar. De huidige brug dateert vermoedelijk uit 1888, toen de gemeente Amsterdam opdracht gaf voor “het vernieuwen en verbreden van de vaste brug no. 289, inclusief de levering van benodigde materialen.” De stadsingenieur van de Stadstimmertuin, mogelijk Bastiaan de Greef beheerde destijds de planning en informatievoorziening. In de jaren na 1959 onderging de brug nog een grondige renovatie, waarbij het 19e-eeuwse uiterlijk behouden bleef. Vandaag de dag vormt de brug een fraaie verbinding in een historisch stukje Amsterdam, waar eeuwen geschiedenis en moderne architectuur samenkomen.








